top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

ביטויים שונים של התנהגות כפייתית: חשיבה טקסית

עודכן: 6 באוק׳ 2021


בסוג OCD זה האדם מוטרד לרוב מאסון או מפגיעה פוטנציאלית בו או באנשים אחרים, כשככל שמושא המחשבה קרוב אליו יותר, היא מטרידה יותר. כמו בסוגי OCD אחרים, האדם יבצע טקסים על מנת להגן על עצמו או על אחרים, אולם בעוד שבסוגי OCD אחרים הטקסים הם פיזיים, כאן הטקסים מתבצעים במחשבה בלבד.


סוג נוסף של מחשבות טקסיות הן בדיקות מחשבתיות בהן נעשה שחזור של אירועים על מנת לוודא שלא פגעו באף אחד, או שזוכרים את כל הפרטים.


ביצוע טקסים מחשבתיים מאפשר לחושבים הטקסיים להסתיר את הבעיה ולכן פעמים רבות הם יכולים לתפקד כרגיל, מבלי שאף אחד ידע על הבעיה. התפקוד הגבוה הוא לעיתים בעוכריהם כיוון שהם עלולים להגיע לטיפול רק לאחר זמן רב, כשה- OCD התגבר והגיע לרמה בלתי נסבלת.


דוגמאות למחשבות אובססיביות: "ראיתי תמונה של תאונה, אם לא אחשוב מחשבה טובה, יכול להיות שחבר שלי ימות", "חשבתי "הלוואי שיהיה לו סרטן" בזמן שדיברנו, יכול להיות שזה יקרה לו", "כשהסתכלתי על סכין עברה לי בראש מחשבה שמישהו יכול להיחתך, עכשיו זה יכול לקרות וזה יהיה בגללי". "יכול להיות שאמרתי משהו מעליב בלי לשים לב.


דוגמאות לטקסים מחשבתיים: חשיבה על תמונה או צבע שנתפסים כ"טובים". מחשבה הופכית למחשבה המאיימת, למשל "שיזכה לחיים ארוכים". שחזור מנטלי של אירועים על מנת לוודא שלא אמרו דבר שעלול לפגוע. תפילה שנועדה לבטל את המחשבה המאיימת.

505 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page