top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

ביטויים שונים של התנהגות כפייתית: חזרתיות

עודכן: 6 באוק׳ 2021


בביטוי זה של OCD האדם מרגיש שעליו לבצע פעולות מסוימות שוב ושוב עד שירגיש שהן נעשו נכון. בחלק מהמקרים לא מדובר בעמידה בקריטריון חיצוני כלשהו, אלא בהרגשה סובייקטיבית של האדם, מעין תחושה פנימית של "קליק" שמאותת לאדם שדברים נעשו כהלכה. במקרים אחרים מדובר בעמידה בקריטריונים שהאדם הציב לעצמו, למשל שהפעולה צריכה להתבצע ללא הפרעה או רעשים חיצוניים, או בדיוק באופן בו ביצע אותה בזמן שחשב מחשבה אובססיבית. בסוג OCD זה לעיתים יש ניסיון לנטרל אובססיבות ספציפיות ובמקרים אחרים אין אובססיה מוגדרת המקושרת לחזרתיות, אלא ניסיון להשיג את ההרגשה שדברים בוצעו כהלכה (just feels right).


דוגמאות למחשבות אובססיביות: "אני לא מרגישה שהשיער שלי אסוף נכון, עלי להתיר אותו ולאסוף אותו שוב ושוב עד שארגיש שעשיתי את הקוקו נכון". "חשבתי שההורים שלי ימותו בתאונה, אני צריך להתלבש ולהתפשט שוב ושוב עד שארגיש שהאיום עבר". "אני צריכה להתקלח בסדר מסוים ומבלי לשמוע אף קול מבחוץ. אם שמעתי קול, עלי להתחיל את המקלחת מההתחלה".


דוגמאות לטקסים: כניסה ויציאה מהבית שוב ושוב. לבישת הבגדים ופשיטתם עד שהרגשת האיום תעבור. הפסקת המקלחת בכל פעם שנשמע רעש מבחוץ והתחלה מחדש בסדר מסוים, עד שמצליחה להתקלח מבלי לשמוע אף רעש.

365 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page