top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

ביטויים של אובססיות: אובססיה לנקיון

עודכן: 6 באוק׳ 2021



בסוג זה של OCD האדם מוטרד בצורה אובססיבית מזיהום, לכלוך או חיידקים, ומבצע התנהגויות שנועדו להבטיח כי לא  יתלכלך או יידבק. ההתנהגות הכפייתית של אנשים עם מחשבות אובססיביות הנוגעות לניקיון או זיהום יכולה להתבטא בניקיון כפייתי של גופם או של חפצים, או בהימנעות ממגע עם אובייקטים הנחשבים מלוכלכים, דביקים או מזוהמים – כולל חומרי ניקוי וחיטוי או חומרים כימיים שונים.


באופן פרדוקסלי, למרות שהניקיון הוא בראש מעייניהם של אנשים אלו, פעמים רבות הם או סביבתם יהיו מלוכלכים, כיוון שטקסי הנקיון מתישים כל כך עד שלפעמים הם מעדיפים פשוט לוותר - כשמקלחת ממוצעת לוקחת 2-4 שעות, לעיתים מקלחת פעם בשבוע היא הפתרון היחיד האפשרי.


דוגמאות למחשבות אובססיביות: "אנשים נגעו בברז אחרי שיצאו מהשירותים - הוא מזוהם", "יכול להיות שנשאר סבון על הכלי ומישהו יחלה בגלל זה", "חדר כושר מגעיל אותי כי אנשים מזיעים על המכשירים".


דוגמאות לקומפולסיות (טקסים): רחיצת ידיים עשרות פעמים ביום. שטיפת הברז לפני רחיצת הידיים. מקלחות ארוכות, כשפעמים רבות יש סדר פעולות קבוע. שטיפה איטית ומוקפדת של כלים. שימוש במגבונים לחים לניקוי ידיים לאחר מגע עם חפץ שנתפס כמזוהם.


דוגמאות להימנעויות: הימנעות מכניסה לשירותים ציבוריים. רחצה לעיתים רחוקות. הימנעות מנגיעה בידיות. הימנעות ממגע עם אנשים אחרים (באופן גורף, או אם יש חשד שאינם נקיים מספיק).


244 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page