top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

ביטויים של אובססיות: אובססיה לגבי מחלה

עודכן: 6 באוק׳ 2021


בביטוי זה של OCD האדם חושש להידבק במחלה כלשהי. לרוב מדובר במחלה קשה כגון סרטן, מחלת לב או איידס, אולם האובססיה יכולה להיות גם בקשר למחלות אחרות. לעתים החשש לחלות אינו מוגבל לאדם עצמו, אלא כולל אנשים קרובים, והוא יבצע טקסים שנועדו להגן גם עליהם. בנוסף למחלות פיזיות, קיים פעמים רבות חשש ממחלת נפש או מ"שיגעון". הכפייתיות באה לידי ביטוי לרוב בבדיקות חוזרות ונשנות, בניקיון, בחיפוש אישור או בהימנעויות.


דוגמאות למחשבות אובססיביות: "יכול להיות שיש בבריכה מישהו חולה איידס, הנגיף יעבור במים ואני אדבק". "הכיסא אדום, אולי יש עליו כתמי דם שאני לא רואה ואידבק באיידס". "הדופק שלי מהיר מדי, יש לי בעיה בלב ואמות בגיל צעיר". "ראיתי אדם בכסא גלגלים, עכשיו יכול להיות שגם לי יקרה משהו ואהיה נכה".


דוגמאות לבדיקות: סקירה מדוקדקת של הגוף על מנת למצוא שינויים. בדיקה קפדנית של הילדים על מנת לוודא שלא חלו.


דוגמאות לטקסי ניקיון: רחצת ידיים לאחר מגע עם אנשים או חפצים העלולים להעביר את המחלה. רחצה לאחר ביקור בבתי חולים.


דוגמאות לחיפוש אישור: קריאה אינטנסיבית בנושא המחלה. שאילת שאלות בפורומים מקצועיים. התייעצויות חוזרות עם הרופא (או קבלת חוות דעת מרופאים נוספים). כל זאת כאשר לאדם כבר יש ידע על הנושא, ומהות השאלות היא לקבל אישור, הרגעה שאינו חולה.


דוגמאות להימנעויות: הימנעות מאכילה/שתייה מכלים שאחרים נגעו בהם. הימנעות מנגיעה באנשים שעלולים להיות חולים. הימנעות מחדרי שירותים או מקלחות מחוץ לבית. הימנעות מופרזת מחפצים הקשורים למחלה, כגון מכשיר מיקרוגל או מכשיר בידוק בטחוני (מתוך חשש מסרטן), או מדברים המזכירים את המחלה, כגון צבע אדום (מתוך חש מאיידס). הימנעות מהזכרת שם המחלה. הימנעות מראיית אנשים הסובלים ממגבלות פיזיות.

294 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page