top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

מיתוסים על טיפול תרופתי ב - OCD

עודכן: 6 באוק׳ 2021


אנשים רבים הסובלים מ-OCD או הפרעות אחרות נרתעים לעיתים מנטילת טיפול תרופתי כתוצאה מדעות קדומות לגבי אנשים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות או חוסר הבנה של הדרך בה התרופות פועלות. תפיסות שגויות אלו גורמות לכך שאותם אנשים מסרבים לעיתים לקבל טיפול תרופתי, למרות המחיר הכבד שהדבר גובה מהם. לפניכם מספר מיתוסים נפוצים ושגויים על טיפול תרופתי, ומה האמת:


1. תרופות פסיכיאטריות ממכרות. הטעות הבסיסית במיתוס זה היא ההתייחסות לכל התרופות הפסיכיאטריות כזהות, כשבפועל יש שוני עצום בין תרופות שונות. נכון, חלק מהתרופות הפסיכיאטריות עלולות לגרום להתמכרות, לרוב מדובר בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים המשמשות לטיפול בחרדה או נדודי שינה. הטיפול התרופתי ב-OCD לעומת זאת מבוסס על תרופות ממשפחת ה-SSRI (הפועלות על הנוירוטרנסמיטר סרוטונין) ותרופות דופמינרגיות. תרופות אלו אינן גורמות להתמכרות.


2. אצטרך לקחת את התרופות לשארית חיי. אצל אנשים הסובלים מ-OCD יש מחסור בחומר הנקרא סרוטונין ומשמש להעברה עצבית במעגלים שונים במוח. טיפול תרופתי מסייע להגדלת כמות הסרוטונין עד שהיא משתווה לזו שבמוחו של אדם ללא OCD. במידה והאדם מטופל טיפול תרופתי בלבד בהחלט יתכן שיהיה עליו לקחת את הטיפול תקופות ארוכות במשך חייו, היות וללא התרופות כמות הסרוטונין תחזור למצב ההתחלתי. כיום ידוע כי הטיפול האופטימאלי ב-OCD משלב טיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי, בו נלמדות טכניקות המאפשרות לאדם להתמודד עם ההפרעה ללא טקסים. רכישת טכניקות אלו גורמת לשינוי במבנה תאים במעגלים מסוימים במוח, כך שפעילותם נהיית דומה יותר לפעילות המוחית של אדם ללא OCD. לאחר שהושג שינוי מבני זה, ניתן להפחית את מינון הטיפול התרופתי בהדרגה ולעיתים להפסיקו כליל.

כשהאדם סובל מ-OCD חריף ועמיד יתכן ויהיה עליו להמשיך בנטילת הטיפול התרופתי באופן קבוע רוב חייו. במקרים אלו קיים מחסור כרוני בסרוטונין, שניתן להשלים רק בעזרת תרופות. הדבר נשמע מרתיע לאנשים האוחזים בסטיגמות לפיהן נטילת טיפול תרופתי היא דבר "לא נורמאלי", אולם יש לזכור שהמצב ה"לא נורמאלי" במקרים אלו הוא המצב הטבעי של האדם, ונטילת תרופות מביאה אותו לאיזון ממנו רוב בני האדם נהנים באופן טבעי. במקרים אלו, טיפול תרופתי משול לפרותזה לקטוע רגל – עם כל הרצון הטוב, הרגל לא תוכל לצמוח, ופרותזה מאפשרת לאדם ללכת על שתי רגליים ככל אדם אחר.


3. יראו עלי. יש תרופות פסיכיאטריות הגורמות לשינויים ניכרים לעין באדם כגון מבט מזוגג או הליכה הנראית רובוטית. מדובר בתרופות אנטי פסיכוטיות במינונים גבוהים, המשמשות לטיפול בהפרעות שונות כגון סכיזופרניה. כשמדובר בטיפול תרופתי ב-OCD, לרוב הטיפול כולל תרופות SSRI ולעיתים גם תרופות אנטי פסיכוטיות הניתנות במינון נמוך על מנת להגביר את אפקטיביות הטיפול. לטיפול תרופתי זה אין לרוב תופעות לוואי נראות לעין כמו התופעות שצוינו לעיל. למרבה המזל, כיום יש מגוון תרופות המתאימות לטיפול ב-OCD, כך שגם אם איתרע מזלו של האדם והוא סבל מתופעות לוואי נראות לעין, ניתן להחליף את התרופה שגרמה לתגובה בטיפול תרופתי אחר. לפעמים יש צורך במספר ניסיונות, דבר שיכול להיות מתסכל, אולם בסופו של דבר מרבית האנשים הסובלים מ-OCD מצליחים למצוא טיפול תרופתי המסייע להם ואינו גורם לתופעות לוואי מעין אלו.


4. תופעות הלוואי יפגעו באיכות חיי. אנשים רבים מוטרדים מתופעות לוואי אפשריות של התרופות כגון השמנת יתר, הפרעות בשינה או ישנוניות או פגיעה בחשק המיני. חלק מהאנשים אכן סובלים תחילה מתופעות לוואי, אולם, בניגוד לתרופות כמו אקמול, תרופות המיועדות לטיפול ב-OCD ניתנות על ידי פסיכיאטר העוקב אחר התגובה לתרופה, ובמידה והטיפול התרופתי גורם לתופעות לוואי הפוגעות באיכות החיים, הפסיכיאטר אחראי לעריכת שינויים והתאמות על מנת למזער פגיעה זו.

לעיתים, למרות שינויים והתאמות בטיפול התרופתי, יישארו תופעות לוואי מסוימות. במקרים אלו, התגברות עליהן תצריך שינויים באופן נטילת הטיפול התרופתי או שינויים באורח החיים. כך למשל,  אדם הנוטל תרופה הגורמת לו לישנוניות יתבקש לקחת אותה בערב, כשעליו להביא בחשבון את פרק הזמן שלוקח לתרופה להשפיע ואת השעה בה ירצה לישון ואדם הנוטל תרופה הגורמת לו לתיאבון מוגבר יתבקש להקפיד על תזונה נכונה ופעילות פיזית על מנת לא להשמין יתר על המידה. הפחתת תופעות הלוואי אומנם דורשת מאמץ, אולם המחיר להתנהלות ללא טיפול תרופתי גבוה מאוד במקרים רבים, וכפי שאדם הסובל מסוכרת לא יעלה על דעתו להימנע מהקפדה על תזונה נכונה ונטילת אינסולין, גם לאדם עם OCD הזקוק לטיפול תרופתי לא מומלץ לוותר עליו.


5. התרופות ישנו לי את האישיות. האישיות היא מבנה מורכב שכולל תכונות, העדפות, זיכרונות, הרגלים, סביבה חברתית, יכולות ועוד. התרופות אינן משנות דברים אלו, אלא עוזרות להיפטר מבעיה ספציפית – קומפולסיות ומחשבות טורדניות. אם כבר, התרופות מסייעות להביא את האישיות לידי ביטוי מלא ושלם שלה, כיוון שכשהנטל של ההפרעה הטורדנית כפייתית גורם לאדם להיות במאבק תמידי, מאבק המקשה על כל התכונות והפוטנציאל שלו לבוא לידי ביטוי. 

576 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page