top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

ביטויים של אובססיות: אובססיות לגבי הגדרת העצמי/זוגיות

עודכן: 6 באוק׳ 2021


באובססיות אלו האדם מרגיש חוסר וודאות לגבי נושאים שונים הקשורים לעצמו או לקשר הזוגי בו הוא נמצא. אובססיות אלו מתבטאות בחשיבה והטלת ספק לגבי תכונות או נטיות שלו, לגבי הרצון שלו להיות בקשר או הרגש שלו לאדם האחר, או בחשש שהוא עלול להשתנות מבחינה פיזית או נפשית.


הכפייתיות באה לידי ביטוי לרוב בשאלות אישור, בדיקות או הימנעות. כיוון שאנשים רבים מרגישים חוסר וודאות ומתלבטים לגבי קשרים רומנטיים בהם הם נמצאים או לגבי תכונות שלהם, פעמים רבות האדם לא רואה מחשבות אלו כאובססיות אלא כהתלבטות ריאלית. כתוצאה, האדם חווה מחשבות אלו ואת הרגש הנלווה עליהם כשייכים לאישיות שלו, לחוש מצוקה ניכרת בעקבות כך ולעיתים לבצע החלטות שגויות. פעמים רבות, במידה והאדם יגיע לטיפול הוא לא יאובחן כבעל OCD והטיפול יהיה בהתלבטויות ולא ב- OCD, טיפול זה אינו הטיפול המתאים ולכן מצבו של האדם לא ישתפר, או אף יורע. כך למשל, אדם עם מחשבות אובססיביות לגבי הזוגיות עשוי לחשוב שבת הזוג אינו מתאימה לו ולעזוב אותה.


לחילופין, הוא עשוי לפנות לטיפול כדי לברר את רגשותיו כלפי בת הזוג והטיפול יתמקד ברגשות אלו ובקשר עם בת הזוג ולא ב- OCD.

דוגמאות למחשבות אובססיביות: "אני חייבת להיות בטוחה שאני לא נמשכת לבחורות שאני מדברת איתן", "יכול להיות שאני פדופיל?", "איך אני יכול לדעת שאני לא משתגע?", "אני לא בטוח שאני אוהב את אשתי כל הזמן, יכול להיות שאני לא באמת אוהב אותה ולא צריך להיות איתה".


דוגמאות לשאלות אישור: התייעצות עם מומחים לבריאות הנפש בנוגע לנטיות המיניות של האדם או בקשר לבריאותו הנפשית.

דוגמאות לבדיקות: חיפוש רמזים לעוררות מינית כשנמצא ליד בני אותו המין או ליד ילדים. שחזור שיחות כדי לוודא אם אמר משהו שנשמע מוזר או לא נורמלי. בחינה מתמדת של הרגשות כלפי האישה או מידת המשיכה כלפיה.

דוגמאות להימנעות: הימנעות מצפייה בתוכניות בהן מופיעים אנשים יפים מאותו מין. הימנעות מהימצאות בחברת ילדים. שמירת הקשר עם בן הזוג על אש קטנה או הימנעות ממחוייבות כמו מגורים משותפים או נישואים.

820 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page