top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

ביטויים של אובססיות: אובססיות לגבי דתיות/מוסריות

עודכן: 6 באוק׳ 2021


בביטוי זה של OCD האובססיות נסובות סביב תכנים דתיים או מוסריים, כאשר האדם חושש שמא לא ימלא מצוות דתיות כהלכה או ינהג בצורה לא מוסרית. באובססיות אלו מדובר לרוב בדרישות מחמירות שהאדם מטיל על עצמו ואינן קשורות למצוות דתיות או צווים מוסריים ממשיים, כשלעיתים האדם מקפיד באופן אובססיבי על מספר מצוות בלבד ואינו מוטרד באופן מיוחד מאחרות. באופן פרדוקסלי, פעמים רבות אובססיות אלו יגרמו לאדם להימנע מקיום מצוות וטקסים דתיים כיוון שהמצוקה הכרוכה בקיומם עזה מדי עבורו.  הכפייתיות באה לידי ביטוי לרוב בבדיקות, המנעויות, חזרתיות, בקשות אישור או טקסים מחשבתיים.


דוגמאות למחשבות אובססיביות: "אני חייבת להיות נקייה לחלוטין לפני המקווה, אם לא אשים לב ואכנס עם שערה או לכלוך אהיה טמאה", "אני חייב להיות מרוכז לגמרי בתפילה", "עברה לי בראש מחשבה שלילית בזמן שחשבתי על חבר שלי, זה לא בסדר, אני אהיה אחראית אם יקרה לו משהו", "אם ישאר בבית פירור חמץ לפני פסח, הבית לא יהיה כשר לפסח", "אני חייב לעזור לכל מי שמבקש עזרה"


דוגמאות לבדיקות: בדיקת הגוף באופן מדוקדק לפני המקווה, בדיקת הבית שוב ושוב כדי לוודא שאין חמץ. הבדיקות הטקסיות עשויות להיות משולבות עם טקסי ניקיון, אולם מטרתם אינה לגרום לאדם להרגיש יותר, אלא לוודא שהוא עומד במצוות הדת.


דוגמאות להימנעויות: הימנעות מתפילה כיוון שלא בטוח אם פספס מילה או לא היה מרוכז לאורך כל התפילה. הימנעות מהליכה לבית הכנסת כיוון שלא יכול לשלוט על מחשבות כפירה המתעוררות בזמן השהייה במקום.


דוגמאות לחזרתיות: קריאת התפילה שוב ושוב על מנת לוודא שקרא כל מילה בכוונה ומודעות. חזרה על  הפעולה שעשתה בזמן שחשבה מחשבה שלילית הקשורה לחבר שוב ושוב עד שהתחושה הרעה עוברת.


דוגמאות לבקשת אישור: התייעצויות חוזרות ונשנות עם הרב לגבי נושאים הלכתיים על מנת לוודא שאינו חוטא. סיפור מקרים בהם הרגיש שצריך לעזור לאנשים לאנשים קרובים ובקשת חוות הדעת שלהם – האם התנהג באופן מוסרי או לא.


טקסים מחשבתיים: תפילה חוזרת בראש על מנת לנטרל את מחשבות הכפירה. חשיבת מחשבות חיוביות על החבר כיוון שמרגישה שהיא אחראית למחשבות השליליות ולפיכך עליה לעשות משהו כדי לנטרל אותן.

460 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page