top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר עודד בן ארוש

ביטויים שונים של התנהגות כפייתית: ניקיון כפייתי

עודכן: 6 באוק׳ 2021



בביטוי זה של OCD האדם חש כי דברים רבים הם מלוכלכים או מזוהמים, ואם לא ינקוט אמצעי זהירות מתאימים הוא עלול להיות מזוהם או ללקות במחלה. פעמים רבות הרגשת הזיהום תכלול גם אנשים בסביבתו, כשהאדם ינסה להגביל אותם על מנת שיזהמו אותו, או על מנת להגן עליהם מפני זיהום. הסובלים מביטוי זה של OCD יחוו לעיתים קרובות תחושת גועל כשיתקרבו לאובייקטים הנחשבים מלוכלכים בעיניהם, תחושה שלרוב אינה קיימת בביטויים אחרים של OCD.


דוגמאות למחשבות אובססיביות: "הייתי עם הבגדים האלה בחוץ, הם מלוכלכים ואם אכנס איתם הביתה - הבית יהיה מזוהם", "לא כל האנשים שוטפים ידיים אחרי שירותים, אם אגע במישהו בלי לדעת אם שטף ידיים מספיק טוב, יכול להיות שחיידקים יעברו עלי".


דוגמאות להתנהגויות כפייתיות: פעולות ניקיון המתבצעות באופן טקסי (למשל שטיפת ידיים מכף היד לכיוון המרפק או סיבון האיברים לפי סדר קבוע ומוגדר), רחיצת ידיים עשרות פעמים ביום (לעיתים עד שהעור נהיה אדום או מקולף), הימנעות או רתיעה משירותים ציבוריים, ניגוב חפצים עם מגבונים לחים, רתיעה מאירוח מחשש שהבית יזוהם, פתיחת דלתות עם המרפק/רגל/בעזרת נייר, מקלחות ממושכות, הימנעות ממגע פיזי עם אנשים.

165 צפיות0 תגובות
email-logo-png-13_edited.png
79dc31280371b8ffbe56ec656418e122_edited.png
bottom of page